Digitalisering er en langsigtet strategi – der er ingen quickfixes

Digitalisering er en langsigtet strategi – der er ingen quickfixes
Du har sikkert oplevet at være i et længerevarende, dårligt parforhold eller måske kigge på to mennesker udefra og tænke, at de to på ingen måde passer sammen. Men når man befinder sig i forholdet, er det langt fra sikkert, at man vil erkende, at man burde være et andet sted. Når man engang er på den anden side og tænker tilbage, er det til gengæld nemmere at se, at det ikke var et forhold, der fungerede.
For nylig besøgte jeg en virksomhed, der lige havde ”indgået ægteskab” med nogle leverandører, som for mig at se tydeligvis ikke passede til den digitaliseringsrejse, de skulle igennem. Det var svært for mig at sige, at det var den forkerte, de havde sat ringen på. At den rejse, de lige var begyndt på, ville være spild af penge. Først meget sent i processen måtte de erkende, at de var nødt til at vælge noget andet, og det var her, at valget faldt på Microbizz som primært driftssystem. Problemet var bare, at de systemer, de allerede havde implementeret, var svære for 3. part at integrere med Microbizz-systemet.
Deres digitaliseringsproces var i risiko for at gå i hårdknude, fordi de ikke vidste, hvordan systemerne implementeres korrekt. I dette konkrete tilfælde var vi udfordret af, at virksomheden benyttede sig af vidt forskellige leverandører af digitale produkter, og at ingen af disse talte sammen. Det var først, da vi gik vi ind og tog ejerskab over de dele af leverancen, som ellers ikke var vores, at vi kunne komme videre med digitaliseringsprocessen. I øvrigt uden betaling, for dermed at sikre kunden kom i mål.

Tænk digitalisering ind fra starten
Jeg vil lige understrege, at det ikke er meningen, at man skal forstå arkitekturen bag Microbizz eller andre af de systemer, man som virksomhed skal implementere. Det er det, Digtial.iQ er her for. Vi er bindeleddet mellem de IT-kyndige og de medarbejdere, der varetager driften.
Så når jeg kommer ud til en virksomhed, der har valgt de forkerte byggeklodser til deres IT-projekt, er det afgørende, at kommunikationen er direkte. Jeg siger altid tingene, som de er, for ellers spilder jeg folks tid. Men det er ikke alle virksomheder, der er klar til at høre, at digitaliseringsrejsen er mere omfattende, end de troede. Alligevel tog jeg i dette tilfælde chancen og sagde:
”Jeg tror, I kan klare jer med mindre end det, I allerede har købt.” Og det var som om, de langsomt begyndte at forstå, at de havde købt sig ind i et for ambitiøst IT-projekt, og at de skal tænke digitalisering som et langsigtet, strategisk mål. At det skal tænkes ind i alle deres processer og at det ikke nytter noget at fikse små delelementer her og der.
Det overordnede budskab, som jeg gerne vil tage med fra denne virksomhed, er, at hvis de havde tænkt digitalisering fra starten som en helhed og havde gjort det til en overordnet strategi i deres virksomhed – i stedet for at implementere et nyt økonomisystem uden at tænke alle andre systemer ind i sammenhæng – så ville de ikke have spildt en masse penge, tid og energi på at famle sig frem efter digitale løsninger, som vil lette deres arbejde. De ville have sparet sig selv en masse hovedpiner.
Beslutningen om den samlede arkitektur var blevet truffet på et bedre grundlag, hvis jeg eller en anden rådgiver, havde været inde over tidligere. Det handler om at få de forskellige systemer til at spille sammen på bedst mulig vis, i stedet for at bygge hele ens system op fra bare ét program. Der er ingen quickfixes, når det kommer til at end-to-end digitalisere en virksomhed.
Hvis du kunne få en håndværker der kunne male, mure, og lave tømrer- og installationsarbejde til perfektion, så ville alle med garanti forsøge at ansætte ham. Og gerne 10. Men de personer, der er gode til alle fag, findes ikke. På samme måde kan man ikke bare købe et one-size-fits-all it-system, der er specialiseret i det hele. Man bliver nødt til at anerkende, at de forskellige fagområder i en virksomhed har forskellige behov og krav, som skal understøttes. Alt skal på en eller anden måde spille sammen for, at helheden kan fungere.

Spørgsmål, I som virksomhed skal stille jer selv
Når en virksomhed skal i gang med digitaliseringsrejsen, er det vigtigt først og fremmest at vide, hvad man gerne vil opnå, og hvor man gerne vil hen på kort og lang sigt. Man skal stille sig selv spørgsmålene: Hvad vil vi gerne løse, og hvilket marked konkurrerer vi i? Hvad er det, vores samlede IT-platform skal kunne understøtte for at komme derhen?
Måske vil man bare gerne være effektiv og tjene flere penge. Eller også ønsker man at være mindre stresset og have et bedre overblik over ens igangværende sager. Måske vil man gerne kunne levere arbejde af højere kvalitet og levere dokumentation for bedre at kunne konkurrere på markedet. Der er mange grunde til at ville digitalisere sin virksomhed.
Et godt råd, jeg kan give virksomheder, der skal til at begynde sin digitaliseringsrejse, er at tænke over, hvem der har ansvaret for at drive projektet. Jeg ser ofte, at det er en opgave, som lægges over til en person, der allerede er belagt 110 procent. Og løsningen er heller ikke at ansætte en person, der ved meget om IT og intet om den virksomhed, han eller hun ansættes i. Projektlederen skal for alt i verden forstå den forretning, digitaliseringen skal understøtte.
Digitalisering er et stort projekt. Men Digital.iQ er altid klar til at give et overblik over jeres muligheder. Vi er med jer på hele rejsen – jo før, vi inddrages, jo bedre.

Skriv til os

Udfyld formularen herunder og vi vender tilbage hurtigst muligt.