Håndværkeren og indsamling af data

Det giver god mening at overveje, hvordan man som virksomhed får mest mulig gavn af den data, som allerede findes ude hos alle jeres kunder.

Start lige med at overveje: Hvor og hvordan tænker du, at der er størst mulig chance for rent faktisk at indsamle viden om, hvad jeres kunder har brug for?

Hvem har den tætteste og mest indgående dialog med jeres kunder og samarbejdspartnere? Altså den dialog, som rent faktisk reflekterer hverdagens udfordringer og behov?

Er det funktionæren, der bruger det meste af sin tid foran computeren?

Eller er det den ansatte, der jævnligt tager ud til jeres kunder for at yde en service?

Den dygtigste leder, jeg nogensinde har haft fornøjelsen af at arbejde med, vidste, at i deres virksomhed er det de folk, der hver dag arbejder i marken, også dem, der ved mest om kunderne. Og derfor sidder de også med næsten uvurderlig og vigtig viden, som potentielt kan være penge værd.

Direktøren tog en beslutning om at komme ud af sit jakkesæt og få olie på fingrene sammen med sine ansatte. Dels for at vise dem, hvad de skulle lægge mærke til, hver gang de servicerede maskiner ude hos kunderne, men også for på samme tid at delagtiggøre dem i vigtigheden af den data, de indsamler.

Dette giver lederen forståelse for, præcis hvilke opgaver, de ansatte står med – og giver en kæmpe fordel ifm. organisatorisk implementering, fordi de i fællesskab kan finde frem til, hvilken IT-løsning vil gavne dem for at give dem en lettere hverdag. Det øger ikke bare deres produktivitet, men også deres arbejdsglæde.

De ansatte, der render rundt i maskinhallerne, på byggepladserne og i ejendommene er ikke bare dem, der står ansigt til ansigt med kunderne hver dag. Det er også dem, der har bedst mulighed for at lægge mærke til, om alt er, som det skal være, og om de får udnyttet deres eget potentiale på bedst mulige vis.

Det kunne være overvejelser som:

“Hvorfor gør vi ikke det her i omvendt rækkefølge?”

“Er I klar over, hvor meget spild der er, når vi gør det på den her måde?”

“Har I tænkt over, at vi kan sælge for flere tusinde kroner mere, hvis du har fokus på dette?”

Det, som Digital.iQ bl.a. hjælper virksomheder som med, er at optimere den tid, man bruger ude hos en kunde. Det kan fx gøres gennem en app, der er tilknyttet Microbizz. I app’en kan de udførende medarbejdere let og hurtigt udfylde og indsende dokumentation, registrere opgaver samt opdatere kunde- og udstyrsdata direkte fra deres telefoner. De kan tage billeder af det, de skal servicere, og generelt indsamle data, som kan komme både virksomheden og kunden til gavn.

Når medarbejdere registrerer sådanne detaljer, er det også med til at få vigtig viden ud af denne medarbejders hoved, så man ikke er afhængig af, at det er ham, der skal besøge kunden næste gang. På den måde sørger man for, at vigtig viden bliver delt, så alle i princippet kan fortsætte arbejdet en anden gang.

De folk, der render rundt og laver alt det udførende arbejde, registrerer timer, tager billeder, indsamler ekstraordinær data – de er uundværlige. Og når de forstår vigtigheden af at dokumentere det arbejde, de laver, kan vi hjælpe med at strukturere den data, der kommer ud af det.

Men før, det kan ske, er det vigtigt, at kommunikationen mellem medarbejdere og ledere er i orden. Lederen skal, ligesom direktøren beskrevet herover, hjælpe medarbejderen med at opkvalificere sit arbejde og forstå, hvordan man på bedst mulige måde levererer data tilbage til lederen. Det kan være svært at tage de helt store skridt hen imod at være en virksomhed på forkant med digitalisering. Særligt springet fra Stadie 2 (hvor mange virksomheder befinder sig) til Stadie 3 kan for mange virksomheder være en stor udfordring. Læs mere om det i blogindlægget om de fem generationer af digital modenhed.

Jeg har samarbejdet med virksomheder, der ved at omfavne digitaliseringen og arbejde med strukturering af data har formået at automatisere processer til bl.a. nemt at finde fejl ved maskiner og indsamle data, som man videre kan tjene penge på. Det ultimative skridt er at tale om IoT (Internet of Things) som kort fortalt forbinder data med enheder, så bestemte enheder kan styres digitalt. Men det tager lang tid at nå dertil.

Øvelsen for de virksomheder, Digital.iQ samarbejder med, er at få de ca. 80 procent, der render rundt med hammer og værktøj, og de 20 procent, der sidder tilbage på kontorerne, til i fælleskab at blive mere effektive og have mindre spildtid i deres arbejde.

Derfor må man som virksomhed ikke glemme dem, der hver dag yder en service ude hos kunderne. Og med fordel kan lederen for en tid smide jakkesættet, forlade kontoret og træde ud på værkstederne sammen med dem. Til gavn for både lederen, de ansatte og den kunde, I laver service for.

Skriv til os

Udfyld formularen herunder og vi vender tilbage hurtigst muligt.